بیوگرافی و زندگینامه احمد مهران فر

بازیگران ۰۲ خرداد ۱۴۰۴ بدون دیدگاه

وبسایت "فردای تازه" همان "تاروت رنگی" سابق می باشد.

بیوگرافی احمد مهران فر

احمد مهران فر به عنوان هنرپیشه ایرانی در روز دهم خرداد ماه سال ۱۳۵۴ متولد شد.‌ او با هنرنمایی در سریال تلویزیونی پایتخت به شهرت زیادی در میان مخاطبان دست یافت. حال برای مشاهده بیوگرافی کامل ایشان با ما همراه شوید.

احمد مهران فر در پایتخت

خلاصه زندگینامه

نام: احمد

نام خانوادگی: مهران فر

تاریخ تولد: ۱۰ خرداد ۱۳۵۴ ‏(۵۰ سال)

محل تولد: برزک، کاشان، ایران

تحصیلات: کارشناسی بازیگری و کارشناسی ارشد کارگردانی

محل تحصیل: دانشکده هنرهای زیبا

پیشه: بازیگر

سال‌های فعالیت: ۱۳۷۹-اکنون

همسر: مونا فائز پور

فرزند: نیک

زندگینامه

زندگی شخصی:

احمد مهران فر در تاریخ ۱۰ خرداد سال ۱۳۵۴ در منطقه برزک استان کاشان به دنیا آمد. او فارغ التحصیل مقطع کارشناسی رشته بازیگری بوده و همچنین مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته کارگردانی کسب کرد.

ازدواج

احمد مهران فر در کنار پسرش

این هنرپیشه شناخته شده و محبوب در نقش ارسطوی سریال پایتخت، در تاریخ بیست و پنجم فروردین ماه سال ۱۳۹۷ از ازدواج خود با دختری به نام مونا فائزپور خبر داد.

همسر احمد مهران فر مونا فائز پور، در سال ۱۳۶۸ متولد شده و در حیطه مدلینگ تبلیغاتی و هنرپیشگی تئاتر به کار مشغول است. او با شرکت در کلاس‌های آموزش هنرپیشگی، این حرفه را تحت نظر هومن سیدی فرا گرفت.‌

فرزند:

ثمره ازدواج احمد مهران فر و مونا فائزپور، فرزند پسری است که در روز هجدهم فروردین ماه سال ۱۳۹۹ متولد شده و اسم او را نیک گذاشتند.‌

احمد مهران فر در این روز با منتشر کردن پستی در صفحه شخصی خود در شبکه مجازی، متولد شدن فرزندش را با این دلنوشته به مخاطبان اعلام کرد:

پس از این شعور زیستن خواهی داشت، شعور زنده ماندن، شعور فرار از مرگ، ناخودآگاهی پیشرفته و پر احساس… تو هستی واگر به هستی پیوستی،هستی…

نگران نباش تو هستی… تو هستی،نه نبوده ای و نه نخواهی نبود، هیچوقت… حالا دیگر انسانی…. در عالی ترین مرتبه حیات ایستاده ای… عالی ترین مرتبه جسم و روح… می توانی خوب باشی می توانی بد… پس حالا که انسانی، انسان باش، کسی را نکُش، نه خودش را، نه عقیده اش را…

نیک باش چون نامت… فرزند نیکم… نیک عزیزم…. در این روزهای کرونایی قدمت نیک…. نیک مهرانفر….

احمد مهران فر در شبکه های اجتماعی

اینستاگرام:

ahmadmehranfar@

فیسبوک:

ahmadmehranfar@

زندگی هنری

احمد مهران فر در کنار رضا عطاران

ورود به عرصه هنر:

هنگامی که احمد مهران فر در سال ۱۳۸۷ با مدرک لیسانس از دانشگاه فارغ التحصیل شد، به طور جدی به عرصه تئاتر وارد شده و به همراه هنرپیشگانی همچون پرویز پرستویی، پانته آ بهرام، امیر جعفری، مهتاب نصیرپور و حبیب رضایی در نمایش‌های تئاتر نقش‌های متعددی را به انجام رساند.‌

آغاز فعالیت در سینما:

این هنرپیشه در سال ۱۳۸۰ با ایفای نقش در فیلم سینمایی نان، عشق و موتور هزار از تئاتر به عرصه سینما راه یافته و برای اولین بار در برابر دوربین فیلمبرداری هنرنمایی کرد. پس از آن در سال ۱۳۸۱ در فیلم سینمایی عشق فیلم ساخته ابراهیم وحیدزاده نقش پردازی نمود.

احمد مهران فر در ادامه فعالیت‌های حرفه‌ای خود، بازی در فیلم‌های متعددی را همچون اقلیما، حقیقت گمشده، درباره الی ….، کلبه، آتش بس، انفرادی، دینامیت و خجالت نکش به انجام رسانده و همچنین در نمایش‌هایی به نام‌های همه چیز درباره آقای ف، فنز، قهوه تلخ، شکلک، ۱۷ دی کجا بودی و غیره نقش‌هایی را عهده‌دار شد.‌

درخشش در تلویزیون:

سپس احمد مهران فر در سال ۱۳۸۲ توانست با بازی در مجموعه تلویزیونی بانکی‌ها که توسط مهدی مظلومی کارگردانی می‌شد، در قاب تلویزیون هنرنمایی کند. پس از آن نیز او با پشت سر گذاشتن کارهای متعدد، در سال ۱۳۹۰ پیشنهاد ایفای نقش در مجموعه تلویزیونی پایتخت در شخصیت ارسطو را کسب کرده و با حضور در این سریال به شهرت زیادی رسید.

با توجه به اینکه این هنرپیشه در دوران خدمت مقدس سربازی به گویش های شمالی و مازندرانی آشنایی پیدا کرده بود، لذا اشراف کاملی نسبت به شخصیت ارسطو در سریال پایتخت داشت.‌ در حقیقت حضور در سریال پایتخت نقطه عطفی در زندگی احمد مهران فر به شمار می‌رود. در عین حال او در فیلم چک برگشتی نیز در جایگاه بازیگردان همکاری می‌کرد.

این هنرمند در سال ۱۳۹۲ در مجموعه‌ای به نام شاهگوش از شبکه نمایش خانگی حضور داشته و پس از آن نیز در سریال علی البدل به سال ۱۳۹۵ بازی زیبایی را از خود ارائه کرد.

نویسندگی:

احمد مهران فر در زمره هنرمندانی قرار دارد که علاوه بر هنرپیشگی، دستی نیز در نگارش دارد. او با بهره‌گیری از هر موقعیتی شروع به نویسندگی می‌کند. به طوری که نمایشنامه‌هایی را برای تئاتر نگاشته و همچنین در مجموعه سال‌های دور از خانه در کنار امیرحسین قاسمی مسئولیت نویسندگی را به انجام رساند. این سریال به کارگردانی مجید صالحی تهیه شد. با توجه به اینکه احمد مهران فر در کنار هادی کاظمی به عنوان نقش‌های فرعی سریال شاهگوش در شخصیت صولت خنجری و امیریل زهره خان ایفای نقش کردند، لذا در مجموعه سال‌های دور از خانه اقتباسی از داستان سریال شاهگوش صورت گرفته که در آن خنجری و امیریل زهره خان به عنوان نقش اصلی ظاهر می‌شوند.‌

از دیگر آثاری که احمد مهران فر مسئولیت نویسندگی و کارگردانی آن را عهده‌دار بود، نمایش ادیب افغانی نام دارد.

کارگردانی:

در کارنامه هنری احمد مهران فر، نمایش ادیب افغانی مشاهده می‌شود که توسط او کارگردانی شد. در عین حال او در این نمایش در جایگاه نویسنده داستان نیز همکاری داشته است.

مروری بر فیلم ها:

سریال پایتخت:

مجموعه تلویزیونی پایتخت کاری از سیروس مقدم و تهیه کنندگی الهام غفوری است که طی شش فصل از شبکه اول سیما به نمایش درآمد. از هنرمندانی که در این مجموعه ایفای نقش کرده‌اند می‌توان محسن تنابنده، ریما رامین‌فر، علیرضا خمسه، احمد مهران‌فر، نسرین نصرتی، هومن حاجی‌عبداللهی، مهران احمدی، بهرام افشاری و … را نام برد.

این سریال بیانگر جریان زندگی خانواده مردی به نام نقی معمولی بوده که در هر کدام از فصل‌ها شاهد بروز رخدادهای تازه‌ای می‌شوند. در سریال پایتخت احمد مهران فر عهده‌دار نقش ارسطو عامل پسرخاله نقی معمولی با اجرای محسن تنابنده بوده است. ارسطو دارای شخصیتی بسیار خویشتن‌دار، بی‌تشویش، پرحرف و تمایل به عشق داشته که لباس‌های خاص و منحصر به فردی به تن می‌کند. گفتگو و یکی به دوهایی که در اغلب موارد میان او و نقی معمولی صورت می‌گیرد، یکی از بخش‌های جالب این سریال است.

فیلم سینمایی دینامیت:

دینامیت نام فیلم سینمایی است که رکورد پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران را به خود اختصاص داد. این فیلم ساخته مسعود اطیابی و نویسندگی مشترک حمزه صالحی و شیما محمد بیگی است که پس از تولید به مدت ۳ سال توقیف شده و مجوز اکران نداشت. سرانجام در سال ۱۴۰۰ این فیلم بر روی پرده‌های سینماهای سراسر کشور به نمایش درآمد. از هنرپیشگان نقش اصلی فیلم مذکور می‌توان به احمد مهرانفر، پژمان جمشیدی، نازنین بیاتی، محسن کیایی، زیبا کرمعلی، نادر سلیمانی و امید روحانی اشاره کرد.

مضمون فیلم دینامیت در خصوص زندگی دو پسر جوان که دانش آموخته مدارس علمیه و در کسوت طلبگی است که هادی و محمد حسین نام داشته و یک واحد آپارتمان را در منطقه شمال شهر اجاره می‌کنند. ولی بر حسب تصادف همسایگان ساکن در آن ساختمان شیوه زندگی و اعتقادات متفاوتی در مقایسه با این دو جوان طلبه دارند.

همچنین بخوانید:  بیوگرافی و زندگینامه سام درخشانی

احمد مهران فر در فیلم مذکور در کنار پژمان جمشیدی نقش یکی از طلبه‌های جوان را ایفا کرده که اختلافات و تنش‌هایی را با سایرین همسایگان آپارتمان پیدا می‌کنند. ولی اختلاف‌های فکری و عقیدتی در این فیلم، صحنه‌های کمدی را رقم می‌زند.‌

فیلم خجالت نکش:

فیلم سینمایی خجالت نکش توسط رضا مقصودی کارگردانی شده و تهیه کنندگی آن را سید امیر پروین حسینی بر عهده داشت. فیلم مذکور روایتگر زندگی زن و شوهری است که با وجودی که فرزندانشان ازدواج کرده و صاحب نوه هستند، خداوند به آنها در سن میانسالی فرزندی را عطا می‌کند.

در فیلم سینمایی خجالت نکش احمد مهران فر در کنار هنرپیشگانی همچون شبنم مقدمی، سام درخشانی، لیندا کیانی، شهره لرستانی، الناز حبیبی، سمیرا حسینی و … همبازی بوده است. او در این فیلم شخصیت قنبر و همسر صنم را به انجام رسانده که در عین حال دارای سه فرزند پسر به نام‌های احمد، بهرام و پیمان می باشد.‌ قنبر مردی بسیار ساده و بی‌آلایش و با رفتارهای طنزآمیز است. او و صنم به منظور آنکه سایر فرزندانشان از به دنیا آمدن نوزاد خودشان آگاه نشوند، ادعا می‌کنند که این کودک را از پشت درب منزل پیدا کرده و لذا نوزاد را برای صحنه سازی در پشت در کوچه می‌گذارند و ….

مجموعه جادوگر:

در سال ۱۴۰۰ سید مسعود اطیابی اقدام به تولید سریالی با عنوان جادوگر نمود که سرانجام در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱ این مجموعه از شبکه نمایش خانگی عرضه شد. مجموعه جادوگر در سبک طنز و خانوادگی بوده و هنرمندانی همچون احمد مهران فر، سیدجواد رضویان، مریم مومن، نادر سلیمانی، رضا ناجی، نسیم ادبی، فقیهه سلطانی، متین ستوده و… در آن ایفای نقش کرده‌اند.‌

این مجموعه بیانگر رویدادهای دو مرد جعل کننده و تحت پیگرد پلیس به نام‌های قدرت و جهانگیر است که سعی دارند راه گریزی برای خروج از کشور بیابند.‌ آنها در پی برخی رخدادها متوجه می‌شوند که به شیوه رمالی می‌توانند درآمد و کسب و کار جدیدی را اه‌اندازی کرده و ….

در سریال مذکور احمد مهران فر نقش مردی به نام قدرت افتخاری را به انجام رساند که در کنار دوستش جهانگیر، با وجود شناسایی توسط نیروهای پلیس، ولی به حرص دستیابی به پول و درآمد زیاد از انجام رمالی دست نکشیده و با حقه بازی و شیادی سعی دارند به مقاصد خود برسند.

فیلم انفرادی:

از دیگر آثار هنری احمد مهران فر حضور در فیلم سینمایی انفرادی به کارگردانی مسعود اطیابی بوده که نویسندگی آن را حمزه صالحی انجام داده است. او در این سریال با هنرمندانی همچون رضا عطاران، مهدی هاشمی، برزو ارجمند، شقایق دهقان، سیروس همتی و … همبازی بوده است.

در فیلم مذکور احمد مهران فر در کنار رضا عطاران شخصیت دو رفیق را به نمایش گذاشتند که به توصیه یکی از دوستان دیرینه خود با اجرای مهدی هاشمی که به برخی از افراد متمول و پرقدرت مقروض بوده، همچون دوران قدیم اقدام به دزدی می‌کنند. ولی پس از سرقت مبلغ هنگفتی نصیبشان نمی‌شود. لذا نقشه انجام یک سرقت بزرگ را طرح ریزی کرده و در جریاناتی قرار می‌گیرند که رخدادهای کمدی ناخوشایند و جذابی را برایشان به همراه دارد.

فیلم‌شناسی

عکس احمد مهران فر در پایتخت

در این بخش به بررسی آثاری می‌پردازیم که احمد مهران فر در عرصه تئاتر، سینما و تلویزیون به ثبت رسانده است.

فیلم های سینمایی:

مجموعه سینمایی های احمد مهران فر
سالنام فیلمکارگرداننقش
۱۴۰۲کوکتل مولوتوفحسین امیری دوماری
مرد عینکیکریم امینی
خجالت نکش۲رضا مقصودیقنبر
۱۴۰۰۲۸۸۸کیوان علی‌محمدی و علی‌اکبر حیدری
۱۳۹۹آهنگ دونفرهآرزو ارزانشپاشا
۱۳۹۸مرده خورصادق دقیقی
انفرادیسید مسعود اطیابیبهرام
۱۳۹۷دینامیتسید مسعود اطیابیمحمدحسین
۱۳۹۶کاتیوشاعلی عطشانی
خجالت نکشرضا مقصودیقنبر
۱۳۹۵ماجرای نیمروزمحمدحسین مهدویان
راه رفتن روی سیماحمدرضا معتمدی
۱۳۹۴زاپاسبرزو نیک‌نژادعمو اکبر
هفت ماهگیهاتف علیمردانی
۱۳۹۳ایران برگرمسعود جعفری جوزانی
۱۳۹۱آینه شمعدونبهرام بهرامیان
دربندپرویز شهبازی
۱۳۹۰بی‌خود و بی‌جهتعبدالرضا کاهانی
یک عاشقانه سادهسامان مقدم
۱۳۸۹ملاقاتعباس رافعی
اسب حیوان نجیبی استعبدالرضا کاهانی
۱۳۸۸هیچعبدالرضا کاهانی
۱۳۸۷درباره الیاصغر فرهادی
عصر روز دهممجتبی راعی
کلبهجواد افشار
۱۳۸۶استشهادی برای خداعلی‌رضا امینی
حقیقت گمشدهمحمد احمدی
تسویه‌حسابتهمینه میلانی
۱۳۸۵اقلیمامحمدمهدی عسگرپور
۱۳۸۴آتش‌بستهمینه میلانی
شاعر زباله‌هامحمد احمدی
۱۳۸۱عشق فیلمابراهیم وحیدزاده
۱۳۸۰نان، عشق و موتور ۱۰۰۰ابوالحسن داوودی

سریال های تلویزیونی:

مجموعه تلویزیونی های احمد مهران فر
سالنام اثرکارگردانپخشنقش
۱۴۰۳پایتخت ۷سیروس مقدمنوروز و رمضان ۱۴۰۴ارسطو عامل
۱۳۹۹پایتخت ۶نوروز ۱۳۹۹نوروز ۱۴۰۰(دوقسمت پایانی)
۱۳۹۷پایتخت ۵نوروز ۱۳۹۷
۱۳۹۶علی‌البدلنوروز ۱۳۹۶علی‌البدل
۱۳۹۴پایتخت ۴رمضان ۱۳۹۴ارسطو عامل
۱۳۹۳پایتخت ۳نوروز ۱۳۹۳
۱۳۹۲پایتخت ۲نوروز ۱۳۹۲
۱۳۹۰پایتخت ۱پخش در نوروز ۱۳۹۰
۱۳۸۹عاشقانه ای برای سرباز وظیفه رحمتپوریا آذربایجانیرحمت
۱۳۸۷تله‌فیلم «واقعیت مجازی»رضا بهشتیشبکه ۱
۱۳۸۶تله‌تئاتر «خانواده تت»مائده طهماسبیشبکه ۴
۱۳۸۴–۱۳۸۵تله‌فیلم «مسیر سبز»
(آفتاب بر همه یکسان می‌تابد)
عباس رافعیتهیه شده برای شبکه جهانی سحر
۱۳۸۳رسم عاشقیسعید سلطانیشبکه ۵ ماه رمضانفرج
۱۳۸۲بانکی‌هامهدی مظلومیشبکه ۲

تئاتر:

مجموعه تئاتر های احمد مهران فر
سالنامکارگرداننقش
۱۳۹۲مرد بالشیمحمد یعقوبیکاتوریان کاتوریان
۱۳۹۰خشک‌سالی و دروغمحمد یعقوبیآرش

شبکه نمایش خانگی:

مجموعه نمایش خانگی های احمد مهران فر
سالنامکارگرداننقش
۱۴۰۴خجالت نکشرضا مقصودیقنبر
۱۴۰۱آکتورنیما جاویدیمرتضی
جادوگرمسعود اطیابیقدرت/مندل‌خان
۱۳۹۷سال‌های دورازخانهمجید صالحیصولت خنجری (شهرام)
۱۳۹۳ابلهکمال تبریزیدکتر اسدالله
۱۳۹۲شاهگوشداود میرباقریصولت خنجری (شهرام)

جوایز و افتخارات

کاندید جایزه سیمرغ بلورین برترین هنرپیشه نقش مکمل مرد در سامین دوره جشنواره بین المللی فیلم فجر به جهت ایفای نقش در فیلم یک عاشقانه ساده به سال ۱۳۹۰

کاندید دیپلم افتخار برترین هنرپیشه مرد در بیست و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر به جهت ایفای نقش در فیلم عاشقانه‌ای برای سرباز وظیفه رحمت به سال ۱۳۸۹

کسب جایزه تندیس برترین هنرپیشه مرد کمدی در شانزدهمین جشن حافظ به جهت ایفای نقش در سریال پایتخت ۴ به سال ۱۳۹۵

کاندید جایزه برترین هنرپیشه مرد کمدی در هفدهمین جشن حافظ به جهت ایفای نقش در سریال پایتخت ۵ به سال ۱۳۹۷

کاندید جایزه تندیس برترین هنرپیشه مرد کمدی در چهاردهمین جشن حافظ به جهت ایفای نقش در سریال پایتخت ۳ به سال ۱۳۹۲

کاندید جایزه برترین هنرپیشه مرد کمدی در سیزدهمین جشن حافظ به جهت ایفای نقش در سریال پایتخت ۲ به سال ۱۳۹۱

کاندید تندیس برترین هنرپیشه مرد سینما در هفدهمین جشن حافظ به جهت ایفای نقش در فیلم ماجرای نیمروز به سال ۱۳۹۵

کاندید جایزه تندیس برترین هنرپیشه نقش مکمل مرد در جشن سینمای ایران به جهت ایفای نقش در فیلم ماجرای نیمروز به سال ۱۳۹۵

مصاحبه

احمد مهران فر
احمد مهران فر در زمره متفاوت‌ترین هنرپیشگان عرصه سینما، تئاتر و تلویزیون ایران قرار دارد. متفاوت بودن او به دلیل نوع نقش پردازی در فیلم‌ها نیست، بلکه این موضوع به علت خصوصیات اخلاقی و رفتاری این هنرمند بوده که او را از سایر بازیگران متمایز می‌کند. در او فیگور و برخی از رفتارهای خاص مشاهده نمی‌شود.

همچنین بخوانید:  بیوگرافی و زندگینامه رامبد جوان

او بی‌توجه نسبت به بسیاری از موضوعات مورد توجه بازیگران که بسیاری از افراد عادی نیز به آن روی آورده‌اند، به غیر از مواردی که در حال نقش پردازی است، خود واقعی‌اش را نمایان می‌کند. او هیچ تلاشی برای پنهان کردن رویکردهای خود در زندگی ندارد. ولی موضوع ناخوشایند چنین است که بسیاری از مخاطبان فیلم‌هایش، در ازای توجه به نقشی که او ایفا می‌کند، به شخصیت احمد مهران فر نظر دارند.

این موضوع سبب می‌شود که زمان داشتن گریم و پوشش نقش‌ها در حالت عادی نیز تنها به گویش آنها صحبت کرده و هیچ زمانی در خلال ضبط یک اثر که گریم و پوشش آن شخصیت هنوز با او همراه است، به گفتگو با خبرنگاران می‌پردازد. لذا اولویت آن است که در آخر کار هنگامی که به شکل واقعی احمد مهران فر باشد، در خصوص نقش‌های ایفا شده همچون ارسطو، خنجری و دایی اسدلی ها سخن بگوید.

او شروع کارش در عرصه تئاتر انجام شده و طبق ادعای خودش بر روی صحنه تئاتر عرق ریخته تا به تدریج و در گذر زمان نقش‌های مختصر و پس از آن مهم و اصلی در حیطه سینما و تلویزیون به او پیشنهاد شده است. برخی مواقع کنایه‌هایی در خصوص او که بازیگر تئاتر است، پس چگونه در تصویر نقش پردازی می‌کند؟ به گوشش خورده است. ولی با وجود دلخوری، استوار بر حرفه و تکالیف خود متمرکز شده و به مسیر شغلیش ادامه داده است. به این ترتیب اعتماد دیگران را جلب کرده و به این مرحله دست یافته است.

احمد مهران فر نقل کرده در دوران خیلی قبل دارای شخصیتی بسیار پر تحرک و پویا بود. به طوری که در مهمانی‌ها و محافل اطرافیان او مجلس را به دست گرفته و فضای دلنشین گرمی را ایجاد می‌کرد. ولی گویا دورانی است که سکوت اختیار کرده و به ندرت خنده بر لبش می‌نشیند.‌

استنباط من نسبت به دورانی که در پشت صحنه مجموعه‌ها علی الخصوص سریال پایتخت با شما روبرو می‌شدم چنین بود که تمایل زیادی به قرار گرفتن در مرکز توجهات ندارید، به طوری که حتی به ندرت رغبت به مصاحبه دارید. احمد مهرانفر چگونه با این خصوصیات ه حیطه بازیگری وارد شده و شخصیت‌هایی همچون ارسطو، پنجعلی یا دایی اسدلی را ایفا کرده است. در حالتی که هر کدام از این شخصیت‌ها اختلاف فاحشی با رویکردهای او دارند؟

بسیاری از افراد از سنین نوجوانی نسبت به هنرپیشگی گرایش پیدا می‌کنند. یک موضوع از مدت‌ها قبل در شما وجود دارد. این امر می‌تواند همچون تابلوی نقاشی باشد که سال‌ها بر روی دیوار نمایان بوده و شما به آن علاقمند هستید. ولی زمانی که شرایط ورود به محیط تابلو برایتان مهیا شود، پی می‌برید که موقعیت آنجا تا چه اندازه پیچیدگی‌ داشته و قادر نیستید به همه آنها آگاه شوید. عرصه هنرپیشگی نیز به همین شکل است. من از سال‌های خیلی قبل نسبت به بازیگری اشتیاق داشته و هر اندازه بیشتر در آن فعالیت می‌کنم، متوجه شدم این مقوله دنیای وسیعی است که پایانی نداشته و انتهای آن مشخص نیست.

نوعی از شیطنت در هنرپیشگی وجود دارد که برایم خوشایند است. من زیباترین اوقات زندگیم را بر روی صحنه تئاتر و در برابر دوربین فیلمبرداری سپری کرده‌ام. در این لحظات به معنی واقعی فارغ از خود و همه موضوعات زندگی هستم. در واقعیت من شخصیت خوش خنده‌ای ندارم ولی در مجموعه شاهگوش و یا سریال پایتخت صحنه‌هایی وجود داشت که ناخودآگاه دچار خنده شده و قادر به کنترل نبودم. ولی در دنیای واقعی موضوع خنده‌داری برایم وجود ندارد. بسیاری از مجموعه‌های کمدی که مخاطب از دیدن آن دچار خنده می‌شود، برای من خنده آور نیست.

به نظر می‌رسد در هنرپیشگی به شدت از خودتان بیرون آمده و ویژگی‌های آن نقش را نمایان می‌کنید که هیچ شناختی نسبت به آن ندارید؟

بله. در اغلب مواقع حضور در یک شرایط و زمان خاص عث خنده‌ام می‌شود. در این موقعیت هیچ چیز خاصی در میان نبوده و شما با سادگی و بدون تزویر در یک شرایط واقع می‌شوید. به آن شکل زندگی کرده و بدون توجه به سایر موضوعات به خنده می‌افتید. در بسیاری مواقع من به سایر افراد دچار رشک و حسرت می‌شوم. اشخاصی که به راحتی و با کوچک‌ترین رخدادها می‌خندند. چرا که خودم اینگونه نیستم. ولی مواقعی بوده که در هنگام بازی در مقابل دوربین، به طور غیر ارادی از نظر دیگران کمدی و خنده‌دار به نظر می‌رسم.

همچنین رویکرد کودکانه و شیطنتی که در هنرپیشگی وجود دارد، به شکل غیر ارادی برایم زیبا و دوست داشتنی است. هم اکنون در موقعیتی هستم که تصور می‌کنم به جز حرفه بازیگری قادر به انجام کار دیگری نبوده و حتی تمایل ندارم به شغل دیگری وارد شوم. در حقیقت مهارت و حرفه دیگری در من وجود نداشته و استعداد آنها را ندارم. من به عرصه هنرپیشگی وارد شده، تلاش کردم، به طور آکادمیک آن را فرا گرفته، در آن پشتکار و ممارست به خرج داده و با جدیت آن را دنبال می‌کنم.‌ در عین حال چیزی که باعث جذابیت این حرفه شده، کودکی و شیطنت آن است. این موضوع که قادر هستم با حرفه خود افراد را علاوه بر مشغول کردن، به فکر وادارم، برایم ارزشمند است. فکر من بسیار به این موضوع مشغول می‌شود که در هنگام بازی در یک نقش، لزوماً پیام و موضوعی را به مخاطبم انتقال داده و مطلب مهمی را القا کنم. قرار گرفتن در موقعیتی که بسیاری از افراد در حال تماشای شما هستند و شما در این شرایط می‌توانید بسیاری از سخنان خودتان را به شیوه کودکانه و بیانیه بر زبان بیاورید.

همه این‌ها در زمره جذابیت‌های حرفه هنرپیشگی است. در عین حال که افراد در این حرفه به یک خودشناسی دست یافته و به بسیاری از ابعاد پنهان خود پی می‌برند. در برخی اوقات که به شکل غیر ارادی فعالیت می‌کنید، اوقاتی شکل می‌گیرد که شما را به فکر واداشته که به چه علت؟

هر چند در عرصه بازیگری من به خودشناسی علاقه دارم. همچنین روانشناسی نیز برایم جذاب است. این موضوع که در برخی اوقات به طور غیرارادی در شرایطی قرار گرفته و پیوسته فکرم در زمینه روانشناسی درگیر است، برایم مطلوب و خوشایند است.‌

با وجود ایفای نقش در برخی کارهای کمدی، من بسیار تمایل داشتم شخصیت‌های جدی را نیز به عهده بگیرم. چرا که می‌دانم استعداد و قابلیت‌هایی نیز در این حیطه دارم. فعالیت در این زمینه باعث می‌شود که مطالب جدی‌تری را به زبان آورده و تمایل دارم که قابلیت خودم را در این زمینه بسنجم. علاوه بر این موارد در حرفه بازیگری موضوعی به نام شهرت نیز جلوه‌گر بوده که موجب وسوسه افراد می‌گردد. من نیز در یک دوران از علاقه‌مندان به شهرت بودم. ولی در حال حاضر این موضوع اهمیت چندانی برایم ندارد. به طوری که حتی از شناخته شدن توسط دیگران احساس ناراحتی می‌کنم.

با خوشحالی بیان می‌کنم که مردم کشور ما رفتارهای بسیار خوبی داشته و در مواجهه با افراد مشهور گویی با یکی از بستگانشان مواجه بوده‌اند که مدت‌ها از او بی‌خبر مانده‌اند. همچنین بسیار پر انرژی و مثبت نگر هستند. در این میان افرادی نیز وجود دارند که با طعنه و کنایه رفتارهای نامطلوبی را بروز می‌دهند. ولی اکثر افراد با دیدن من اظهار شادمانی می‌کنند. این امر نیز یکی دیگر از دستاوردهای هنرپیشگی بوده که چندان برایم مطلوب نیست. نمی‌گویم دوست ندارم، ولی برایم خوشایند نیست.

همچنین بخوانید:  بیوگرافی و زندگینامه فرهاد اصلانی

بالاخره مرحله‌ای است که شما آن را پشت سر گذاشتید.

همینطور است. موضوعی که در بازیگری علاقه دارم چنین است که مواجهه کمتری با مردم و مخاطبان دارم، به عبارت دیگر احمد مهران فر را نمی‌بینند. به همین سبب همواره از انجام مصاحبه در حین داشتن گریم به شدت اجتناب می‌کنم. چرا که علاقه دارم مخاطبان و بینندگان در گریم ارسطو تنها شخصیت ارسطو را نظاره کنند. زمانی که من بدون گویش ارسطو و با داشتن گریم او به طور عادی با شما سخن بگویم، پذیرفتن شخصیت ارسطو از سوی تماشاگران تلویزیون با سختی صورت می‌گیرد. لذا سعی دارم در فضای هنرپیشگی که هم اکنون پیرامون خودم تصور می‌کنم، شخصیت‌های متفاوتی را ایفا کنم. هرچند این موضوع مورد علاقه بسیاری از هنرپیشگان است، ولی میزان موفقیت در آن، اهمیت دارد. لازمه این موضوع چنین است که موقعیت مناسب و شانس در کنار هم برای هنرپیشه مهیا شود. هم اکنون تنها تشویش و دلنگرانی من در حرفه بازیگری چنین است که بتوانم نقش‌های متفاوتی را بر عهده گرفته و مخاطب اجرای من را در آن شخصیت‌ها باور کند. به طوری که تصور کند واقعاً چنین شخصی وجود خارجی دارد. شخصیت ارسطو را قبول کرده و مهران فر را در آن متوجه نشود. این موضوع در خصوص سایر نقش‌ها نیز صدق می‌کند.

واقعا همینطور است.  هر بار که کار تازه‌ای از شما می‌بینم نقش قبلی و خود شما را فراموش می‌کنم. حتی نقش کوتاهتان در فیلم سینمایی «دربند» نیز اینگونه بود.

در مواقعی که مردم در مکان‌های عمومی من را با عنوان ارسطو یا خنجری خطاب می کردند، احساس ناراحتی داشتم. ولی پس از چندی که فکرم به آن مشغول بود، متوجه شدم که این موضوع بسیار مطلوب است. چرا که به قدری نقش آن شخص برای مردم پذیرفته شده بود که حتی با دیدن من بدون گریم نیز ارسطو برایشان حلوه‌گر شده و او را صدا کنند و یا اینکه هیچ اطلاعی از اسم و فامیل من نداشته باشند. این موضوع به ندرت رخ می‌دهد. در اغلب موارد هنرپیشگان را با نام و فامیل خودشان خطاب می‌کنند، ولی این موضوع نیز برای برخی افراد اتفاق می‌افتد. هرچند که این موضوع تنها مشروط به استعداد و هنر بازیگر نبوده و شرایط دیگری همچون فیلمنامه، عوامل تولید و کارگردانی نیز در آن دخیل هستند. من بسیار سعی می‌کنم موقعیتی فراهم شود که من در نقش‌های تازه‌ای نمایان شده و باز هم مخاطبان با دیدن من به یاد آن نقش‌ها بیفتند. این موضوع برای من بسیار جذابیت دارد.

به نظر می رسد، دستیابی به این هدف تا حدودی سخت و نیازمند گذشتن از پیشنهادهای بسیاری خواهد بود.

در هر صورت این مورد اهمیت زیادی برایم دارد که در آینده در چه نقش‌ها و چه سبکی بازی کنم. همین که مجدداً نقش طنز نبوده و از شخصیت‌هایی که تاکنون ایفا کرده‌ام، مجزا باشد. من در هنگام بازی در فیلم سینمایی درباره الی و آثاری از آقای کاهانی نقش‌های تازه‌ای را بر عهده گرفتم. ولی علاقه دارم که در هر دو این سبک‌ها کار کنم.

در ارسطویی که سال‌ها با او زندگی کرده‌اید، حرفی که مدنظر شما است و اعتقاد دارید نقش‌ها باید حرفی برای گفتن داشته باشند، چقدر وجود دارد؟

بسیاری از افراد اظهار داشتند ما با اشخاصی شبیه ارسطو روبرو شده‌ایم و برخی دیگر نیز شخصیت ارسطو را در خودشان دیده‌اند. این موضوع که اگر در این زمان رسطو را می‌دیدند، چه رفتاری انجام داده و یا چه رخدادی شکل می‌گرفت. کدام یک از ویژگی‌ها و رفتارهای ارسطو را در وجود خودشان و سایر افراد دیده و چه رویکردی در او مطلوب یا ناپسند است.

فکر می‌کنید چقدر بازیگری باعث رشد شخصی شما شده است؟ همین خودشناسی‌ها و خلوت‌ها چقدر ترقی شما را در پی داشته است؟

از نظر خودم، اثرات خیلی عمیقی را بر روی من داشته است. هنرپیشگی موجب شده من در مواجهه با هر فرد، در عین حال که شکل و ظاهر او را در نظر می‌گیرم، نسبت به باطن او نیز توجه کرده و همچنین صحبت‌های او را عمیقاً بشنوم. برای نمونه عبارات کوتاهی که در ایفای نقش به کار می‌برم، مختص من نیستند. بلکه در ارتباط و مراودات با سایر اشخاص، این الفاظ برایم آشکار می‌شود. زمانی که به صحبت‌های دیگران گوش می‌دهم، به راحتی تشخیص می دهم که چه اندازه از این جملات مربوط به آنها بوده و چه اندازه از این مطالب را از جای دیگری دریافت کرده‌اند. این امر شناخت بیشتری را از افراد به من ارائه می‌دهد.

بسیاری از مواقع در شرایطی هستم قبل از آنکه عکس العملی از خود بروز دهم، گویی خودم را از بیرون نگاه کرده و به عملکردم وجه می‌کنم. این موضوع ک نوع خیال راحت را در من فراهم می‌کند. با توجه به اینکه از همه ابعاد خودم را در شرایط پیرامون خود درگیر نکرده و از منظر بالا به خودم و فضای پیرامون نگاه می‌کنم. لذا چندان عواطف و احساساتم را در آن دخیل نمی‌کنم.

اینگونه که شما در جمع رفتار می‌کنید بیشتر به نویسنده‌ها می‌مانید تا بازیگرها که خودنمایی جزو کارشان است.

بر حسب تصادف من به شدت به نوشتن علاقه داشته و در هر موقعیتی که مهیا شود، شروع به نوشتن می‌کنم. هنگامی که آگاه هستم به مدت دو الی سه ماه کاری در دست ندارم، شروع به مطالعه کرده و همزمان می‌نویسم. برخی افراد هستند که قدرت تکلم خوبی در بیان رویدادها و ماجراها دارند. عده‌ای نیز کاملاً خلاف این موضوع بوده و نگارششان بسیار عالی است. من نیز در زمره گروه دوم قرار داشته و نوشتنم به مراتب بهتر از شرح ماجرا است. فعالیت در حرفه هنرپیشگی موجب شده که من بیشتر مواقع سکوت اختیار کنم. ممکن است چنانچه در این رشته تحصیل نکرده و مشغول به کار نمی‌شدم، تا این اندازه خاموش نمی‌ماندم.

منظورتان این است که قبل از دانشگاه و ورود به رشته بازیگری شخصیت متفاوتی داشتید؟

بله کاملاً. من شخصیت بسیار شیطان و پرتحرکی داشتم. به شکلی نبود که باعث آزار دیگران شوم، ولی به شدت تمایل به گفتمان و خنده داشته و با صحبت‌هایم افراد به من جذب می‌شدند. ولی سپس به تدریج برون گرایی در من کاهش یافته و در خودم فرو رفتم. احتمال دارد این امر چندان مطلوب نباشد، ولی این موضوع به طور غیر ارادی صورت گرفت.

شما هم تقویتش کردید و سعی نکردید جلوی این تغییر فضا را بگیرید.

درست است. من متوجه شدم لازم است انسان‌ها ادراک و عواطف شان را مهار نکرده و مانع آنها نشوند. چنانچه در شرایطی به فرد گریه دست دهد، باید گریه کند. چون هر کدام از آنها عواطفی است که لازم است تجربه شود. علی الخصوص در جایگاه یک بازیگر. در عین حال چنانچه مانع بروز عواطف و احساسات شویم، آن حس در ما به شکل عقده باقی می‌ماند. لذا من تلاش می‌کنم همواره احساس راحتی و آرامش داشته باشم. اینگونه نیست که به حالت تعجب نسبت به این موضوع نگاه کرده و یا اینکه سکوت و بد خلقی من برایم سوال انگیز باشد. می‌گویم اشکالی ندارد. در صورتی که این موضوع باعث کسب لذت برایم می‌شود، بهتر است همینطور بماند.

ضد آفتاب در سایت آی خاتون آفتاب داغه، ولی پوستت نه! تو آی خاتون ضدآفتاب‌ها رو با بیش از ۲۰٪ تخفیف بخر و درخشش پوستتو حفظ کن! برند هیدرودرم در سایت آی خاتون میدونستی تنها جایی که لوازم بهداشتی هیدرودرم رو میتونی با ۲۰٪ تخفیف و ۳۰ روز ضمانت بازگشت وجه بخری آی خاتونه؟
در صورت تمایل این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
تلگرام واتس آپ فیس بوک پیامک
تلگرام واتس آپ فیس بوک پیامک
اشتراک
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد برخط
مشاهده تمامی دیدگاه ها