بیوگرافی و زندگینامه هدیه تهرانی
وبسایت "فردای تازه" همان "تاروت رنگی" سابق می باشد.
بیوگرافی هدیه تهرانی
هدیه تهرانی از بازیگران ایرانی است که در زمینه عکاسی نیز فعالیت داشته و در روز چهارم تیر ماه سال ۱۳۵۱ متولد شد. از جمله افتخارات او میتوان به دو جایزه تندیس سیمرغ بلورین برترین هنرپیشه نقش اول زن در جشنواره بین المللی فیلم فجر اشاره کرد که به جهت ایفای نقش در فیلمهای قرمز و چهارشنبه سوری کسب کرده است.
منوی دسترسی سریع
خلاصه زندگینامه
نام: هدیه
نام خانوادگی: تهرانی
متولد: ۴ تیر ۱۳۵۱ (۵۲ سال)
فعالیت: عکاس و بازیگر
محل تولد: تهران، ایران
زمینه فعالیت: سینما و تئاتر
ملیت: ایرانی
پیشهها: بازیگر، عکاس
سالهای فعالیت: ۱۳۷۵-اکنون
زندگینامه
زندگی شخصی:
هدیه تهرانی به عنوان هنرپیشه سینمای کشورمان، در تاریخ ۴ تیر سال ۱۳۵۱ در شهر تهران به دنیا آمد.
پدر او رضا جوادیه تهرانی نام دارد که اصلیتش به شهر گرگان باز میگردد. لذا علی رغم نام فامیلی تهرانی این هنرپیشه، اصالت آنها متعلق به گرگان میباشد. همچنین مادر هدیه تهرانی نیز از همان شهر بوده و او پس از ازدواج با رضا جوادیه تهرانی، محل زندگی خود را به تهران منتقل کردند. پس از آن در سال ۱۳۵۱ هدیه تهرانی در شهر تهران به دنیا آمد.
تنها خواهر هدیه تهرانی هیلدا نام دارد که در زمینه نویسندگی و شعر سرایی فعالیت میکند. به طوری که داستان مربوط به فیلم سینمایی شب به دست او نگاشته شده و هدیه تهرانی در این فیلم بازی کرده است.
جالب است بدانید ناصر تقوایی که به عنوان فیلمساز، نویسنده و عکاس ایرانی مشغول به فعالیت است، همسر او از خویشاوندان هدیه تهرانی محسوب میشود.
علاقه نداشتن به بازیگری پیش از ورود به حرفه:
هدیه تهرانی در سالهای نوجوانی هیچ تمایلی به بازیگری نداشته و این موضوع در دسته برنامهها و مقاصد او نبوده است.
او در یکی از گفتگوها این گونه بیان کرده است: در هیچ دورهای به شکل جدی و مشتاقانه برای ورود به عرصه بازیگری تلاش نکرده است. ولی با همه اینها حرفه مذکور برایش جالب و زیبا بود. همان کشش و جذابیتی که موضوع هنرپیشگی و نمایش با همه اموراتش برای مردم دارد. هدیه تهرانی اذعان داشته پدرش رغبت زیادی به دیدن فیلم داشته و همواره او را در کنار خود برای تماشای فیلم به سینما میبرد. علاوه بر این، در برخی مواقع پدرش نیز در زمینه تئاتر همکاری داشته است. زمانی که مادربزرگ هدیه تهرانی در سن ۳۰ سالگی بود، تجربه ایفای نقش در یک فیلم را پشت سر گذاشت.
اهدای نشان درجه یک هنر:
در یکی از مراسمات مربوط به عرصه سینما و تلویزیون، وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی به نام علی جنتی، نشان درجه یک هنر را به هدیه تهرانی و برخی دیگر از هنرمندان اعطا نمود. هرچند برخی از منتقدان و نشریات نسبت به این موضوع انتقاد کردند.
ازدواج
این هنرپیشه کشورمان در ایام نخست سال ۱۳۸۶ با مردی به نام هومن بهمنش که در حرفه فیلمبرداری مشغول به کار بوده و هنوز سابقه و شهرت چندانی نداشت، ازدواج کرده و زندگی مشترک خود را آغاز کردند. ولی متاسفانه این وصلت پایدار نبوده و منجر به متارکه این زوج در همان سال گردید.
هومن بهمنش در روز ششم بهمن ماه سال ۱۳۵۹ در شهر لاهیجان به دنیا آمده و به عنوان مدیر فیلمبرداری فعالیت میکند. او فارغ التحصیل رشته کارگردانی سینما از دانشگاه بوده و یکی از اعضای انجمن مدیران فیلمبرداری ایران میباشد. پس از این جدایی او مجدداً شخص دیگری را برای زندگی انتخاب کرده و ازدواج نمود.
هدیه تهرانی در شبکه های اجتماعی
اینستاگرام:
زندگی هنری
هدیه تهرانی برای اولین بار با ایفای نقش در فیلم سینمایی سلطان ساخته مسعود کیمیایی در سال ۱۳۷۵ به سینما راه یافت. ولی او قبل از این فیلم، دو موقعیت نقش پردازی در فیلمها را از دست داده بود.
فیلم سینمایی روز واقعه که توسط شهرام اسدی در سال ۱۳۷۳ کارگردانی شد، نخستین دعوتی بود که از هدیه تهرانی جهت بازیگری صورت گرفت که به نتیجه نرسید و لادن مستوفی در ازای او در این فیلم هنرنمایی کرد. هدیه تهرانی برای بار دوم پیشنهاد بازی در فیلم سینمایی بودن یا نبودن به کارگردانی کیانوش عیاری را دریافت کرد که باز هم این موضوع میسر نشد. به این ترتیب فیلم سینمایی سلطان ساخته مسعود کیمیایی، آغازگر فعالیت هدیه تهرانی در عرصه سینما گردید.
در این میان رغبت و گرایش زیاد پدر هدیه تهرانی به دیدن فیلم، تاثیر بسزایی در وارد شدن او به عرصه هنر داشت. علاوه بر این، زیباییها و کششهای مربوط به حرفه بازیگری موجب شد تا هدیه تهرانی در جهت هنرپیشگی قدم بردارد.
زمانی که او در فیلم غریبانه و به ویژه فیلم سینمایی شوکران بازی روان و بینظیری را از خود به نمایش گذاشت، مورد تحسین منتقدان واقع شد. هدیه تهرانی به جهت بازی در فیلم سینمایی چهارشنبه سوری توانست جایزه تندیس سیمرغ بلورین در جشنواره بین المللی فیلم فجر و تندیس زرین جشن خانه سینما را به خود اختصاص دهد. همچنین نشریه همشهری جوان در مقالهای هدیه تهرانی را پس از مهناز افشار به عنوان دومین هنرپیشه زن پولساز دهه ۸۰ شمسی معرفی کرد.
مراحل ورود به بازیگری:
دعوت به فیلم چای تلخ۴ تقوایی:
زمانی که در سن ۲۰ سالگی بودم، برای نخستین بار در زمینه بازی در یک فیلم فکر کردم. در آن هنگام آقای تقوایی تصمیم داشت فیلم چای تلخ را تولید کند، ولی این فیلم به نتیجه نرسید. این موضوع همزمان با تصمیم من بود که سعی داشتم جهت تحصیل در رشته دکوراسیون داخلی رهسپار کشور آلمان شوم.
عدم تمایل به سینمای ایران:
پس از سپری شدن مدتی، در یکی از ایام که هدیه تهرانی با محمدرضا شریفینیا و آزیتا حاجیان در یک فروشگاه مواجه می شود، آنها از او سوال می کنند که آیا نسبت به هنرپیشگی تمایل دارد؟ که او پاسخ منفی میدهد. هدیه تهرانی در جایی اعلام کرده بود در آن دوران رغبت چندانی به سینمای ایران نداشتم. لذا متعاقباً بازیگری نیز برایم جالب نبود. ولی سرانجام با پیجوییهای شریفینیا و حاجیان، او جهت صحبت در خصوص فیلم سینمایی روز واقعه در دفتر هدایت فیلم حضور مییابد. هنگامی که بازی در نقش مختصر راحله به او مطرح شد، از دیدگاه هدیه تهرانی با توجه به اینکه این نقش بسیار کوتاه بوده و کار چندانی به استثنای بیان چند واژه بله و خیر انجام نمیداد و همچنین به نظر یک تیپ ساده آمده تا اینکه یک شخصیت باشد، لذا او از پذیرفتن آن امتناع میکند. هدیه تهرانی کاملاً آگاه بود که وارد شدن در عرصه بازیگری، همه امورات و ابعاد زندگی او را تحت تاثیر قرار میدهد. لذا سعی داشت اولین نقشی که عهدهدار میشود، بهای این خطرپذیری را داشته باشد.
سانحه تصادف:
پس از آن هدیه تهرانی بر اساس تصمیم خود در پی سفر به کشور آلمان بود که به ناگاه دچار یک سانحه شدید تصادف شده و حتی مدتها بیهوش میشود. لذا جهت درمان در حدود ۶ ماه در بیمارستان بستری و تحت معالجه قرار میگیرد.
سه هدیه در یک کلاس:
در ادامه آقای مهرجویی پیشنهاد بازی در فیلم جدیدش را به هدیه تهرانی میدهد. جریان به این شکل بوده که گویا آناهیتا همتی و هدیه تهرانی هر دو در شهرک اکباتان سکونت داشته و در سال های تحصیل همکلاسی بودند. زمانی که آناهیتا همتی جهت انجام تست بازیگری به نزد مهرجویی رفته و مهرجویی پی میبرد که او از اهالی شهرک اکباتان است، از او سوال میکند که آیا در آنجا دختری به نام هدیه را میشناسد، و او در پاسخ اعلام میکند که سه همکلاسی به این نام داشته است. در حقیقت هدیه تهرانی یکی از این سه نفر بوده که در کلاس با هم در یک نیمکت مینشستند.
عدم پذیرش پیشنهاد مهرجویی جهت فیلم لیلا:
بدین ترتیب هدیه تهرانی برای بازی در فیلم سینمایی لیلا ساخته مهرجویی دعوت میشود. ولی از آنجا که مضمون این فیلم برایش خوشایند نبود، آن را نمیپذیرد.
او در یکی از گفتگوهایی که انجام داده بود ابراز داشت: هرچند در آن دوران بینش کافی نداشته و انتخاب عاقلانهای نکردم. بهتر بود به دلیل اسم و شهرت آقای مهرجویی این پیشنهاد را میپذیرفتم. ولی داستانی که در آن مردی سعی دارد به علت نازا بودن همسرش، با زن دیگری ازدواج کند، برایم قابل درک نبود.
دعوت به فیلم بودن یا نبودن:
سپس هدیه تهرانی پیشنهاد بازی در فیلم سینمایی بودن یا نبودن به کارگردانی کیانوش عیاری را دریافت میکند. هنگامی که کیانوش عیاری در دفترش جریان داستان را برای او نقل میکند، مضمون داستان مورد پسند او شده و قبول میکند. هدیه تهرانی به تدریج نگاه جدیتری را نسبت به این نقش دنبال کرده و سعی میکند با پژوهش و گفتگو با بیماران قلبی، شناخت بیشتری را از این نقش پیدا کند. ولی به دلایلی همکاری او با این تیم منتفی میشود. او در جایی بیان داشته؛ جریان انجام تمرینات و تحقیقات برای من ۲ سال زمان برد و من به موقعیت و شرایط حاکم بر سینمای ایران هیچ شناختی نداشته و نمیدانستم فعالان در این عرصه تا چه اندازه به یکدیگر مساعدت کرده و یکدیگر را تخریب میکنند! به طور پیوسته اخباری به گوشم میرسید که فیلم مذکور پروانه تولید نداشته و به تولید نخواهد رسید. همچنین آقای عیاری در گفتگو با یکی از دوستان من ابراز کرده بود که تولید این فیلم منحل شده است. در شرایطی که همه این عبارات شایعهای بیش نبوده و من از این جریانات دچار رنجش شدم که به چه علت آقای عیاری این موضوع را با من در میان نگذاشته است.
فیلم سلطان از مسعود کیمیایی:
پس از آن هدیه تهرانی میپذیرد در فیلم سینمایی سیب سرخ حوا ساخته مسعود کیمیایی ایفای نقش کند. ولی تولید این فیلم توسط مسعود کیمیایی منحل شده و سعید اسدی به عنوان کارگردان آن را عهدهدار میشود. ولی خانم تهرانی از همکاری با تیم جدید اجتناب میکند. در یکی از روزها مسعود کیمیایی ضمن تماسی که با هدیه تهرانی میگیرد، اذعان میکند که قصد تولید یک کار خیابانی را به مدت ۲۰ روز دارد. هرچند احتمال دارد این کار نتیجه بسیار مطلوبی داشته و یا اینکه به موفقیت نرسد. در آخر هدیه تهرانی قبول میکند که در فیلم سینمایی سلطان به کارگردانی کیمیایی شرکت کند.
او در خصوص ایفای نقش در فیلم سلطان اظهار داشته: اسم و شهرت کیمیایی چندان اهمیتی برایم نداشت. چرا که در این صورت بازی در فیلم مهرجویی را نیز میپذیرفتم. یکی از عواملی که موجب بازی من در فیلم سینمایی سلطان گردید، چنین است که من رغبت و گرایش زیادی به موضوعات قدیمی دارم. این موضوع شامل ساختمانها با طراحی کهن، وسایل منزل و مبلمان قدیمی میشود. به طوری که از مخالفان بیتوجهی و از بین رفتن چنین موضوعاتی هستم و داستان فیلم سلطان نیز در این راستا بوده است.
شهرت با فیلم قرمز:
قرمز نام فیلم سینمایی است که هدیه تهرانی در آن ایفای نقش کرده است. در ابتدا مقرر بود دیالوگهای مربوط به نقش هستی در فیلمنامه که اجرای آن بر عهده هدیه تهرانی بود، همانند سایر نقشها و در یک سبک باشد. پس از آنکه هدیه در این زمینه با فریدون جیرانی گفتگو کرده و از آنجا که هستی دارای یک منش متمدن و امروزی بوده، بهتر است دیالوگهای او تغییر کرده و یا در موقعیت های مختلف، نقش مذکور اعتراض خود را با سکوت اعلام کند، این موضوع مورد قبول واقع شده و به همین شکل انجام شد.
برای نمونه در سکانس نزاع دادگاه، طبق معمول و بر اساس فیلمنامه لازم بود نقش هستی در عکس العمل به جیغ و فریادها و حتی سیلی زدن خواهر شوهرش، او نیز شروع به جیغ و داد کرده و عمل متقابلی انجام میداد. ولی هدیه تهرانی پس از اندیشیدن به این نتیجه رسید، در صورتی که خودش در ازای آن زن در این موقعیت قرار میگرفت، هیچ کدام از این رفتارها را بروز نمیداد. او در این زمینه گفته بود؛ همه جریانات در فیلمها یک شیوه از شناخت و شهود میباشد. به طوری که خودم نیز واقعاً به اکتشاف پرداخته و شناخت بهتری نسبت به جهان پیرامونم پیدا میکنم.
بازی در فیلم دوئل:
در زمانی که هدیه تهرانی برای فیلم دوئل ساخته احمدرضا درویش دعوت شد، مقرر بود که او شخصیت سلیمه را ایفا کند. این نقش پس از آن به پریوش نظریه واگذار شد. همچنین احمدرضا درویش معتقد بود از آنجا که نقش مذکور متمایز است، لذا در آن دوران هدیه تهرانی گزینه بسیار خوبی برای آن به شمار میرود. هرچند از دیدگاه هدیه تهرانی بازی در نقش سلیمه در فیلم سینمایی دوئل جریان خاصی بود، ولی از نظر او موقعیت و اختلافات موجود در نقش برای شروع بسیار فاحش بوده و تصور میکرد این نقش متناسب با او نیست. پس از آن زمانی که او به تماشای فیلم دوئل مینشیند، متوجه میشود که این نقش نیز برای او سازگار بوده و چندان دور از تصور نبود.
در آن دوران موضوع اصلی هدیه تهرانی در گفتگو با آقای درویش چنین بود که در فیلم دوئل هر کدام از شخصیتها با یک سبک صحبت کرده و همگی با گویش جنوبی سخن نمیگویند و این امر برای او غیر عادی بود. همچنین در فیلم سینمایی زنگی و رومی نیز بنا بود او شخصیت یک معلم جنوبی را با گویش محلی به انجام رسانده و برایش عادی بود. ولی در فیلم سینمایی دوئل او احساس میکرد نقش مذکور سازگاری زیادی با تغییرات ناگهانی و این لهجه ندارد.
فیلم زمانه:
اولین باری که پذیرفتم در فیلمها نقش غیر اصلی را بازی کنم، فیلم زمانه به من پیشنهاد شد. با خودم تصور میکردم بهتر است ایفای نقش اول داستان و قرار گرفتن مدت زیاد بر روی پرده سینما برایم عادت نشود. در وهله نخست درک خوبی از مضمون و روایت فیلم پیدا نکرده و حتی گفتگوهای مبسوط و طولانی با آقای صلاحمند نیز نتیجهای برایم در پی نداشت. هرچند نقش مذکور محدود به یک الی دو دقیقه نبوده و زیبایی و کشش نخستین نقش پردازی در شخصیت کوتاه در پذیرفتن آن بسیار موثر بود.
در آن دوران شایعات زیادی به گوش میرسید که من به علت ایفای نقش گلزار در این فیلم، آن را پذیرفتهام. در صورتی که این موضوع ارتباط چندانی با او نداشت.
نقش های ماندگار:
طی سالهایی که هدیه تهرانی به طور حرفهای در عرصه سینما بازی میکرد، نقشهای زیبا و ارزشمندی را به انجام رسانده و موفق به دریافت جوایز متعددی شد. در این میان رخی از شخصیتهایی که او ایفا کرده است، با استقبال گستردهای از سوی مخاطبان همراه بود.
هنگامی که هدیه تهرانی در سال ۱۳۷۷ در فیلم قرمز ساخته فریدون جیرانی ایفای نقش نمود، یکی از بینظیرترین کارهای خود را به نمایش گذاشت که منجر به کسب جایزه تندیس سیمرغ بلورین برترین هنرپیشه نقش اول زن در جشنواره بین المللی فیلم فجر گردید.
نقش پردازی در فیلم سینمایی شوکران از جمله کارهای درخشنده و ماندگار هدیه تهرانی محسوب میشود که توانست جایزه برترین هنرپیشه زن در چهارمین دوره جشن حافظ را به او اختصاص دهد. در عین حال بنا به آرای انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران، هدیه تهرانی در جایگاه نخستین هنرپیشه نقش اول سال معرفی شد.
از دیگر کارهای زیبا و درخشندهای که در کارنامه هنری هدیه تهرانی مشاهده میشود، فیلم سینمایی چهارشنبه سوری و بازی در شخصیت مژده صمیمی میباشد. او به جهت این نقش پردازی موفق شد جایزه تندیس زرین برترین هنرپیشه نقش اول زن در دهمین جشن خانه سینما، جایزه برترین هنرپیشه نقش اول زن در جشنواره فیلم پوسان و تندیس سیمرغ بلورین برترین هنرپیشه نقش اول زن در بیست و چهارمین دوره جشنواره بین المللی فیلم فجر را کسب کند.
فیلم شناسی
در حقیقت هدیه تهرانی در سالهای نخستی که به سینمای ایران وارد شد، به عنوان سوپر استار سینما بوده و در میان مردم بسیار محبوبیت داشت. به طوری مه هواداران زیادی او را دنبال میکردند. در اینجا به آثار و فیلمهایی میپردازیم که در کارنامه هنری هدیه تهرانی مشاهده میشود.
فیلم های سینمایی:
سال | نام فیلم | کارگردان | نقش |
---|---|---|---|
۱۳۷۵ | سلطان | مسعود کیمیایی | مریم کوهساری |
۱۳۷۶ | غریبانه | احمد امینی | بهرخ ثابتی |
۱۳۷۷ | شوکران | بهروز افخمی | سیما ریاحی |
سیاوش | سامان مقدم | هدیه | |
قرمز | فریدون جیرانی | هستی مشرقی | |
۱۳۷۸ | دستهای آلوده | سیروس الوند | دیبا |
۱۳۷۹ | پارتی | سامان مقدم | نگار آریانی |
آبی | حمید لبخنده | مهتاب | |
چتری برای دو نفر | احمد امینی | یاسمن پاکروان | |
۱۳۸۰ | زمانه | حمیدرضا صلاحمند | زری |
کاغذ بی خط | ناصر تقوایی | رویا رؤیایی | |
خانهای روی آب | بهمن فرمانآرا | ژاله تیرانداز | |
۱۳۸۱ | آبادان | مانی حقیقی | آرزو |
دنیا | منوچهر مصیری | دنیا شاداب | |
دختر ایرونی | محمدحسین لطیفی | مریم یزدانی | |
۱۳۸۲ | دوئل | احمدرضا درویش | هانیه |
۱۳۸۳ | جایی برای زندگی | محمد بزرگنیا | گلچهره |
شبانه | امید بنکدار و کیوان علیمحمدی | شبنم نامی | |
یک بوس کوچولو | بهمن فرمانآرا | زن مرموز / فرشته مرگ | |
۱۳۸۴ | چهارشنبه سوری | اصغر فرهادی | مژده سمیعی |
۱۳۸۵ | نیوهمانگ | بهمن قبادی | هشو |
نسل جادویی | ایرج کریمی | فروغ | |
۱۳۸۶ | هر کس سینمای خودش | عباس کیارستمی | خودش |
۱۳۸۷ | شیرین | عباس کیارستمی | هدیه تهرانی |
فرزند صبح | بهروز افخمی | دایه روحاله خمینی | |
تهران ۱۵۰۰ | بهرام عظیمی | نازی | |
۱۳۸۸ | هفت دقیقه تا پاییز | علیرضا امینی | میترا |
۱۳۹۰ | پل چوبی | مهدی کرم پور | نازلی |
یک روز دیگر | حسن فتحی | ||
۱۳۹۱ | آشغالهای دوست داشتنی | محسن امیریوسفی | سیما |
۱۳۹۳ | روز مبادا | فائزه عزیزخانی | |
۱۳۹۴ | آااادت نمیکنیم | ابراهیم ابراهیمیان | سیما |
دوئت | نوید دانش | ||
۱۳۹۵ | اسرافیل | آیدا پناهنده | ماهی |
پدیده | علی احمدزاده | ||
بدون تاریخ بدون امضا | وحید جلیلوند | سایه | |
۱۳۹۶ | روزهای نارنجی | آرش لاهوتی | آبان |
۱۳۹۷ | مسخرهباز | همایون غنیزاده | هما |
۱۳۹۸ | سینما شهرقصه | کیوان علیمحمدی | |
۱۳۹۹ | بیهمه چیز | محسن قرایی | لیلی نظریان |
سریال های نمایش خانگی:
سال | نام | کارگردان | نقش |
---|---|---|---|
۱۳۹۱ | قلب یخی (فصل سوم) | سامان مقدم | سایه صولت |
۱۳۹۸ | هم گناه | مصطفی کیایی | زیبا فخری |
۱۴۰۱ | هزار و یک شب | مصطفی کیایی | |
۱۴۰۳ | تاسیان | تینا پاکروان |
تئاتر:
این تابستان فراموشت کردم (به کارگردانی بهاره رهنما، ۱۳۹۱) [به عنوان صدا پیشه، بدون حضور فیزیکی]
جوایز سینمایی:
سال | جشنواره | بخش | فیلم | نتیجه | جایزه |
---|---|---|---|---|---|
۱۴۰۱ | چهاردهمین جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران | بازیگر نقش اول زن | بی همه چیز | ||
۱۳۹۸ | جشنواره بینالمللی فیلم «ایمجین ایندیا» ۲۰۱۹ اسپانیا | بازیگر نقش اول زن | روزهای نارنجی | تقدیر ویژه هیئت داوران | |
۱۳۹۷ | جشنواره بینالمللی فیلم مانهایم-هایدلبرگ | بازیگر نقش اول زن | تقدیر ویژه هیئت داوران | ||
جشنواره سینه ایران تورنتو | بازیگر نقش اول زن | برنده | |||
۱۳۹۵ | سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر | بهترین بازیگر نقش اول زن | اسرافیل | نامزدشده | سیمرغ بلورین |
۱۳۸۸ | بیست و هشتمین جشنواره فیلم فجر | بهترین بازیگر نقش اول زن | هفت دقیقه تا پاییز | نامزدشده | سیمرغ بلورین |
۱۳۸۵ | جشنواره فیلم پوسان | بازیگر نقش اول زن | چهارشنبه سوری | نامزدشده | |
دهمین جشن سینمای ایران | بهترین بازیگر زن | برنده | تندیس زرین | ||
نهمین جشن حافظ | بهترین بازیگر زن | نامزدشده | تندیس حافظ | ||
۱۳۸۴ | بیست و چهارمین جشنواره فیلم فجر | بهترین بازیگر نقش اول زن | برنده | سیمرغ بلورین | |
۱۳۸۲ | هفتمین جشن حافظ | بهترین بازیگر زن | دختر ایرونی | نامزدشده | تندیس حافظ |
۱۳۸۱ | نهمین جشنواره بینالمللی فیلم پیونگ یانگ کره شمالی | بهترین بازیگر زن | پارتی | برنده | |
ششمین جشن حافظ | بهترین بازیگر زن | کاغذ بی خط | برنده | تندیس حافظ | |
۱۳۸۰ | بیستمین جشنواره فیلم فجر | بهترین بازیگر نقش اول زن | نامزدشده | سیمرغ بلورین | |
۱۳۷۹ | چهارمین جشن سینمای ایران | بهترین بازیگر زن | شوکران | نامزدشده | تندیس زرین |
چهارمین جشن حافظ | بهترین بازیگر زن | برنده | تندیس حافظ | ||
۱۳۷۸ | سومین جشن حافظ | بهترین بازیگر زن | قرمز | نامزدشده | تندیس حافظ |
۱۳۷۷ | هفدهمین جشنواره فیلم فجر | بهترین بازیگر نقش اول زن | برنده | سیمرغ بلورین | |
۱۳۷۶ | اولین جشن حافظ | بهترین بازیگر زن | سلطان | برنده | تندیس حافظ |
داوری:
عضو هیئت داوران در نخستین دوره جشن ملی عکاسی ماسار در سال ۱۳۹۶
یکی از اعضای هیئت داوران در ششمین جشنواره جهانی فیلم سبز ایران به سال ۱۳۹۶
علایق و استعدادها
این هنرمند ایرانی ارزش و احترام زیادی به محیط زیست قائل شده و از اعضای فعال در این زمینه میباشد. به طوری که ارتباط زیادی با طبیعت و روشهای محافظت از محیط زیست مطرح کرده است. در صورتی که به صفحه شخصی او در شبکه مجازی اینستاگرام مراجعه کنید میتوانید عکسهای مختلفی از اقدامات محیط زیستی هدیه تهرانی را بنگرید.
همچنین از جمله علاقمندی و گرایشات او طراحی داخلی است. لذا علاوه بر کار هنرپیشگی، در زمینه طراحی داخلی فعالیت میکند. هدیه تهرانی از دوستداران اشیا و وسایل کهن و قدیمی میباشد.
حضور فعال در مناطق سیل زده:
در ایام پایانی سال ۱۳۹۷ و نوروز سال ۱۳۹۸ متاسفانه رخدادهای دردآوری در برخی از مناطق کشور شکل گرفته و سیل بعضی از شهرها و مناطق کشور را در بر گرفت. هدیه تهرانی از نخستین ایام واقعه سیل، در نقاط مختلفی از مناطق سیل زده استان گلستان حضور یافته و امدادرسانی میکرد. همچنین او با گردآوری و پخش کمکهای هلال احمر و مردم به حمایت و مساعدت مردم سیل زده میپرداخت.
نمایشگاه عکس:
هدیه تهرانی در آذر ماه سال ۱۳۸۸ اقدام به راهاندازی نمایشگاه عکس نموده که در آن تعداد ۱۹۸ عدد از تصاویر اخذ شده خود را در بخشهای مختلف خانه هنرمندان و گالری عکس آبان گان در معرض دید عموم قرار داد. هر کدام از این تصاویر از ۵۰۰ هزار تا ۸ میلیون تومان ارزش گذاری شد. او در نشستی که با رسانههای متعدد در خصوص این نمایشگاه انجام داد، به شدت از سوی خبرنگاران مورد انتقاد قرار گرفت. در شرایطی که هدیه تهرانی اظهار داشته بود جهت ترتیب دادن این نمایشگاه مبلغ ۲۲۰ میلیون تومان را از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به صورت وام اخذ کرده است، سخنگوی سازمان مذکور این وام را به میزان ۸۰ میلیون تومان و رئیس وقت سازمان میراث فرهنگی مبلغ آن را به میزان ۱۲۰ میلیون تومان مطرح نمود.
در عین حال در سال ۱۳۹۰ پس از شکواییه طراح نمایشگاه از هدیه تهرانی در زمینه چک برگشتی، او در دادگاه حضور داشته و به دفاع پرداخت.
انتصاب در کمیته تایچیچوان:
در شهریور ماه سال ۱۳۹۲ هدیه تهرانی به مقام نایب رئیس کمیته بانوان رشته تای چی انتصاب گردید. این موضوع بازتابهای گستردهای را در پی داشت. ولی در پاسخ به این اعتراضات، مقامات فدراسیون ووشو اعلام کردند که او پیش از آن در زمینه مربیگری رشته تای چی فعالیت کرده است.
اعتراض به احداث پتروشیمی میانکاله:
در روز سیزدهم فروردین ماه سال ۱۴۰۱ که هدیه تهرانی به تالاب میانکاله رفته بود، به گروه مخالفان تاسیس پتروشیمی در مجاورت تالار میانکاله ملحق شد. او در آن روز با نشان دادن تابلوی نه به پتروشیمی میانکاله، اعتراض خود را نسبت به این برنامه خلاف قانون اعلام کرد.
حاشیه های زندگی هدیه تهرانی
هدیه تهرانی از جمله هنرپیشگان مشهور و پرآوازه سینمای ایران به شمار رفته و حتی در برههای از زمان در جایگاه تنها سوپر استار زن سینما شناخته میشد. لذا در خصوص ازدواج یا زندگی او شایعاتی نیز در میان مردم و مخاطبان منتشر شد که در اینجا نقل میکنیم.
ازدواج هدیه تهرانی و علی انصاریان:
از جمله مطالبی که در خصوص ازدواج هدیه تهرانی این هنرپیشه محبوب طرح میشد، جریان ازدواج او با علی انصاریان از بازیکنان فوتبال کشورمان بوده است. ولی مطالب مربوط به این ازدواج به واسطه جملات مادر هدیه تهرانی کاملا انکار شده و به شایعات مذکور پایان داد. پس از آن دیگر موضوعی در خصوص ازدواج هدیه تهرانی در فضای مجازی منتشر نشد.
واکنش به شایعات ازدواجش:
پس از آنکه اخبار متناقضی در خصوص ازدواج این هنرپیشه ایرانی در میان مخاطبان گسترش یافت، یکی از خبرنگاران پس از روبرو شدن با هدیه تهرانی از او سوال کرد که به چه علت در مقابل این اخبار هیچ عکس العملی از خود بروز نمیدهد؛ پاسخ داد:
نمی توانم به طور روزانه بیندیشم و وقت خود را صرف جراید و روزنامههای زرد کنم که در مقالات خود طی یک سال هشت مرتبه حریانهای متفاوتی از ازدواج من مطرح میکنند. حتی اگر بر اساس منطق پیش رفته و مدت عده این طلاقها را در نظر بگیریم، در صورتی که من دقیقاً در زمان تعیین شده پس از گذشت سه ماه و در ۱۰ روز ازدواج کنم، باز هم میسر نیست که من در طی یک سال ۱۰ مرتبه با اشخاص متفاوت ازدواج کنم!!! شما از من توقع دارید که برای اینجور مسائل فکر کرد و زمان بگذارم؟ اینکه با جار و جنجال نسبت به این حرفها اعتراض کنم؟ حتی اگر فرض بگیریم که من این رفتار را نیز انجام دهم، پس از آن تیتر اول این روزنامهها چنین خواهد بود؛ هدیه تهرانی بازیگر معروف پس از آمدن به این نشریه، ده ازدواج خود را طی سال انکار کرد!!!
نشریات زرد:
از جمله موضوعاتی که هدیه تهرانی نیز مانند بسیاری از افراد مشهور و سرشناس از آن گلهمند بوده و مورد آزار قرار میگیرند، نشریات زرد و بسیاری از سایتهایی است که مطالب کذب و دروغی را از افراد میان مردم منتشر میکنند. او اظهار داشته، لازم است مسئولین ذی ربط در این زمینه اقدامات جدی و موثری را در جهت مقابله با این منابع که موجب منحرف شدن افکار و دیدگاههای مردم میشود، انجام دهند. حتی در جایی با کنایه بیان داشته، ممکن است انتشار چنین مطالبی مورد نیاز بوده و برخی افراد به این موضوعات علاقمند باشند. احتمالاً آنها تمایل دارند همواره مردم با چنین شایعاتی سرگرم شده و بشنوند که هدیه تهرانی در یک دورهمی کذایی بازداشت شده و در حال حاضر در زندان به سر میبرد، در شرایطی که او در حال ایفای نقش در دو فیلم بوده و همچنین در عین حال او هم اکنون در ایران نیست و سفری به فلان کشور خارجی داشته است، همچنین این بازیگر ممنوع الکار شده و افرادی او را با دست شکسته در خیابان مشاهده کردهاند و …. !!!!
گویا هدیه تهرانی سعی نداشت تا از این گونه نشریات به مراجع قضایی شکایت کند. چرا که اعتقاد دارد افرادی که شناخت نزدیکی از او دارند، نسبت به شخصیت او آگاهی داشته و میدانند که او چه عملکرد و رفتاری انجام میدهد. سایر افرادی که او را نمیشناسند، بر اساس وجدان و ظرفیت فکریشان، به دلخواه خودشان مطالبی را بیان کرده و یا انتشار میدهند. در این حالت هدیه تهرانی نمیتواند در این زمینه کار موثری انجام دهد. هر کدام از افراد ممکن است به طور روزمره در زندگی با چنین مطالبی مواجه شده و یا نزدیکان و همسایگان موضوعات نامطلوب و ناخوشایندی را در غیبت او به زبان آورند. آیا همه به نزد آن شخص رفته و درگیری و نزاع کرده و یا اینکه او را به حال خود رها میکنند؟ من از یک موقعیتی به بعد تصمیم گرفتم که این مطالب را نادیده بگیرم.
مصاحبه
شروع بازیگری برایتان چگونه بود؟
هدیه تهرانی در اولین مرتبه ای که شرایط برای حضور او در فیلم مهیا شده و تصمیم به ایفای نقش در فیلم سلطان داشت، در این زمینه از پدرش راهنمایی خواست که به طور کلی پدرش نه چندان رضایت داشته و نه مخالف این کار بود. لذا آخرین تصمیم را به خود عهده خودش گذاشت.
او در خصوص ورود به عرصه سینما در جایی اذعان داشته: به دفعات رخ داده بود که عوامل و افراد فعال در حوزه سینما پیشنهاد بازی در فیلمی را به من میدادند. همچنین برخی از دوستان و آشنایان همچون ناصر تقوایی و اکبر عالمی نیز مطالبی را در این زمینه مطرح میکردند که این موضوعات به دفعات برایم پیش آمده بود.
احساس شما پس از دیدن اولین فیلم:
زمانی که هدیه تهرانی برای نخستین بار در سینما آزادی به تماشای فیلمی مینشیند که خودش در آن بازی کرده بود، به شدت از آن خجالت زده میشود. او در گفتگو اظهار داشته: اولین باری که خودم را بر روی پرده سینما مشاهده کردم، واقعا آرزو داشتم که موقعیتی فراهم شود که حتی به زیر صندلی رفته و پنهان شوم. به نظرم آمد که تا چه اندازه بازی من ناگوار هرچند که این افکار و عواطف همچنان با من بوده و طی زمان تغییر نکرده است.
آیا عامل اصلی روی آوردن به حرفه بازیگری، ماجراجویی و کنجکاوی است؟
بله، همینطور است.
طبق گفتههای هدیه تهرانی، او علاقه زیادی به ماجراجویی داشته و این احساس جستجو و ماجراجویی باعث شده که او به جریاناتی همچون زلزله بم، بغداد، افغانستان و کردستان عراق کشیده شود. او در این زمینه بیان داشته: در هر شرایطی که نشانی از ماجراجویی، شرایط و رویدادهای تازه باشد، همه خطرات را به جان خریده و در آنجا حاضر میشوم. همواره تمایل دارم به جاهای مختلفی سفر کرده و رویدادها و رخدادهای متعدد را از نزدیک مشاهده کنم.
چالش با نقش:
هدیه تهرانی معتقد است فراز و نشیبهایی که برای ایفای نقشهای متفاوت طی کرده و دل نگرانی و استرسهایی که در درون او شکل میگیرد، به منزله یک ترغیب و وسوسه وجودی بوده که او را به انجام این کار تشویق می کند. که به این وسیله سنگ محکی برای خودش باشد که آیا میتواند از عهده آن برآمده و یا برای نمونه نقش یک زن کرد را که در حدود ۱۰ سال از او بزرگتر است را به شکل قابل قبول به انجام رساند!
او در جواب به این مطالب اظهار داشته: در نظر اول تصور میشود نقشهای برخی از فیلمها همچون پارتی، دنیا، دختر ایرونی و سایر موارد بسیار به یکدیگر شباهت دارند. در حقیقت وجه اشتراک این شخصیتها همان آزادیخواهی و استقلال است که موجب شده به صورت کلیشه و با یک ظاهر سرد و خشک جلوه کند. ولی از نظر من هر کدام از این شخصیتها چندان به یکدیگر شبیه نبوده و تکراری نیست. حتی اگر اینگونه باشد، چیزی که اهمیت دارد لازم است من هر کدام از نقشها را در یک چهارچوب و مطابق با فیلمنامهای ایفا کنم که در نظر مخاطب و تماشاگر پذیرفتنی بوده و به شکل صحیحی انجام گردد.
امروزه در سینمای جهان نیز تنها عاملی که باعث میشود نقش به شکل زیبا و منحصر به فردی اجرا شود، تنها هنرپیشه نیست. چرا که در این میان گروه گستردهای از عوامل و قابلیتها وجود دارد که در کنار یکدیگر موجب میشوند این موضوع به راحتی شکل بگیرد. ولی در سینمای ما پیش آمده که برخی اوقات هر کدام از این عوامل همه سعی و تلاش خود را به خرج میدهند که این موضوع به سرانجام نرسد!!! در این صورت لازم است من همت و تلاش خود را چند برابر کرده تا بر خلاف همه چالشها و موانع موجود، بتوانم به بهترین نحو در برابر دوربین بازی کرده و فیلم مطلوبی را از خودم در سینما به نمایش بگذارم. در نهایت کار مطابق سلیقه مردم بوده و به آن علاقمند شوند.
طرفداران:
بسیاری از هنرپیشگان سرشناس در اغلب موارد در مواجهه با طرفداران خود با حاشیههای زیادی روبرو بودهاند. هدیه تهرانی نیز از این قاعده مستثنی نبوده است. او در یکی از گفتگوهایی که با ماهنامه تخصصی سینمایی انجام داده بود، اعلام کرد: حتی فکر کردن به هواداران در برخی اوقات موجب رنج و آزار میشود. چرا که صحیح نیست در مقابل سایر افراد بیتوجه بوده و ارزش و بهایی برای این اشتیاق و دلبستگی قائل نشد. ولی در برخی اوقات مجبور میشویم علی رغم میل باطنی مان، چنین رفتارهایی از خود نشان داده و اظهار بی تفاوتی کنیم. چون با در نظر گرفتن رویدادهایی که در گذشته تجربه کردهام، آشکار است که پرداختن به این روابط چاره کار نیست. هنگامی که برخی افراد در این روابط دچار وابستگی شوند، متعاقبا دچار آسیب و زیان خواهند شد.
هدیه تهرانی در ادامه صحبتهای خود به یک خاطره اشاره کرد: در گذشته تصور میکردم این دیدارها و روبرو شدن با طرفداران، در نهایت باعث میشود که آنها متوجه شود من نیز همانند آنها یک انسان عادی هستم. در یکی از دفعات دختری از طرفداران به منزل من تماس گرفته و پس از آنکه به او بیان میشود این هنرپیشه در حمام است، با حیرت سوال میکند مگر خانم تهرانی هم حمام میرود؟!ا به نظر میرسد بعضی از افراد فکر میکنند بازیگران از داخل یک صندوق جادویی خارج شده که به مقابل دوربین فیلمبرداری رفته و پس از آن مجدداً دورمان زر ورق کشیده و در صندوق میگذارند تا نوبت به فیلم بعدی برسد.
نظر شما در خصوص فیلم چهارشنبه سوری:
با توجه به کارنامه هنری هدیه تهرانی، مشاهده میشود فیلمهای سینمایی شوکران، کاغذ بیخط و چهارشنبه سوری از جمله فیلمهای تحسین شده او به شمار میروند. او در خصوص فیلم سینمایی چهارشنبه سوری اظهار داشته:
از آنجا که به فیلمهای پیشین اصغر فرهادی بسیار علاقمند بودم، لذا پس از آنکه من را به این فیلم دعوت کرد، با کمال میل قبول کردم. هیچگاه تصور نمیکردم که شرایطی پیش بیاید که او پیشنهاد کار به من داده و از همان دوران مطمئن بودم که این فیلم به موفقیت میرسد. هرچند اصغر فرهادی اطمینان نداشت که قادر باشم به درستی از پس این نقش برآیم. فکر میکنم ظن و گمان او از آن جهت بود که تمایل نداشت وجهه هدیه تهرانی در این فیلم تاثیر گذاشته و یک سوپر استار به قدری فیلم را تحت تاثیر قرار دهد که در فروش آن موثر شود. به هر شکل او تردید داشت. در حقیقت تمایل داشت من در این فیلم بازی کنم و در عین حال دل نگران بود.
بارها فرهادی در این زمینه با من گفتگو کرده و در آن هنگام در خصوص شخصیت مژده به دیدگاه ثابت نرسیده بود. لذا انتخابهای دیگر را نیز در ذهنش مرور میکرد. برای نمونه بیان میکرد مژده یک زن ستم دیده و ضعیف است و پس از آن به خصوصیات اقتدار و حجب و حیایش اشاره داشت. هزار و یک جور روحیه از مژده را برای من توصیف میکرد، در شرایطی که همه آنها با یکدیگر ضد و نقیض بودند. در یکی از صحنهها که مژده دوان دوان آمده و در راه پله و مقابل آسانسور به گفتگو با مرتضی میپردازد، او درخواست پنج نوع نقش پردازی از من داشت. به عبارت دیگر لازم بود زنی را به نمایش میگذاشتم که در نهایت استیصال، بدگمانی، ستمدیدگی و اقتدار حساسیت زیادی برای آبرویش داشته و همسایگان نسبت به سر و صداها مطلع نشده و آبرویش حفظ شود. در ادامه فرهادی بیان میکرد که نه، لازم است در اینجا فریاد زده و جار و جنجال کنی. در نهایت خواستم که به طور واضح موضع من را نشان دهد که متوجه شوم این شخصیت در چه حالت و شرایطی است! در جواب گفت به همین شکل که کار انجام میشود، من از وجود خودت مژده را پیدا میکنم.
هدیه تهرانی در خصوص سکانسی که در آن مژده از شوهرش مرتضی با اجرای حمید فرخ نژاد کتک میخورد، اعلام کرد: در این صحنه بدل به جای من نبوده و خودم بازی کردم. به طوری که از قسمت آرنج به زمین برخورد کرده و به مدت یک ماه دچار درد شدم. عصب مربوط به آرنجم دچار آسیب دیدگی شد. فرخ نژاد از این موضوع ناراحت شد. چون تصمیم بر این نبود که با این شدت کتک بزند. هر چند که هیچ کدام از این موضوعات آشکار نیست.
چرا در فیلم اشک سرما بازی نکردید؟
اشک سرما نام فیلمی است که توسط عزیزالله حمید نژاد کارگردانی شده و در آن گلشیفته فراهانی بازی کرده است. این فیلم بسیار مورد تحسین و تمجید قرار گرفته و در ابتدا مقرر بود که هدیه تهرانی در راه ایفای نقش کند. او در خصوص علت بازی نکردن در این فیلم بیان داشت: با وجودی که در فیلمنامه اشک و سرما ضد و نقیض مشاهده میشد، ولی شخصیت زن فیلم برایم جالب بود. ولی از آنجا که همکاری با این فیلم موجب تداخل در کار دیگرم میشد، نتوانستم در آن مشارکت کنم.
نظر شما در مورد فیلم بوتیک:
فیلم بوتیک برایم بسیار جالب و دوست داشتنی بود. در مراحل اول گفتگوهای کوتاه و پیش پا افتادهای را با دستیار نعمت الله انجام دادیم ولی در آن هنگام من در فیلم دیگری فعالیت داشتم. بعدها متوجه شدم شخصیت مذکور هیچ سازگاری با من نداشته و لازم بود گلشیفته در آن بازی کند. هرچند اگر در سن و سال گلشیفته بودم، ایفای نقش در فیلم بوتیک را دوست داشتم.
فیلمهای محبوب شما کدام است؟
از نظر من فیلمهای کاغذ بی خط، شوکران، آبادان، خانهای روی آب، شبانه و …. به طور واقعی فیلم محسوب میشوند. همچنین دو فیلم پارتی قرمز و جایی برای زندگی را با اولویت علاقه داشته و احساس خوبی به آنها دارم.
فیلم دستهای آلوده را به عنوان فیلم بد نمیبینم، ولی پذیرفتن آن برایم راحت نیست. در خصوص فیلمهای زمانه، چتری برای دو نفر و آبی هم همینطور فکر میکنم.
دلیل علاقه به نقش اما تورمن در فیلم بیل را بکش:
در یکی از گفتگوها که در خصوص گرایش هدیه تهرانی به فیلم بیل را بکش و شخصیت اما تورمن سوال شده بود، او در مورد علت این علاقه پاسخ داد: ممکن است به این علت باشد که مدتی است خودم هم در زمینه رشتههای ورزشی رزمی و ووشو فعالیت میکنم.
عاشق بازی در جوانی هاش بودم.